vrijdag 19 juni 2015

Een zomers vlechtwerk

Hallo bloglezers,
jullie zijn  van mij veel afwisseling gewend, daar wil ik niet mee stoppen. Daarom vandaag wat voorbeelden, informatie en een weggeefactie met KUMIHIMO. 

Je zult denken wat heeft ze nu weer, nu KUMIHIMO is een eeuwenoude knooptechniek uit Japan. Er werd op soort knoopkrukje gewerkt. Wij hebben de mogelijk dit vlechtwerk te doen op hele lichte kunststof schijven met aan de zijkant gleuven voor het vastzetten van de draden. Van welk merk je ze ook koopt, ze hebben steeds 32 genummerde gleuven en een duidelijk verdeling in vier vakken. De volgorde van de draden wordt aangegeven met cijfers die refereren aan de cijfer bij de gleuf. Dus b.v. 5 naar e , 6 naar E, 15 naar 5, 4 naar 15 enz.



Je kunt knopen met allerlei draden of touwen. Het meest gebruikt is satijnkoord van 1,5 of 2 mm dik. Maar je kunt ook heel dunne of hele dikke draden gebruiken. Het knoopwerk kan gedaan worden met 4 tot en met 32 draden of bundels van draden.
Ik zag de schijf weer verschijnen bij de dames die een Mochila tas haken en een Kumihimo koord gebruiken om de tas te sluiten. Prachtig werk met heel veel katoenen draadjes.

Iets nieuws, daar duik ik weer op. Daarom heb ik me gisteravond verdiept in deze techniek en enkele voorbeelden gemaakt.
Een met vier draden voor een kinderarmbandje. Hieronder zie je de stap voor stap foto's

Ook heb ik me gewaagd aan de vierkant Kumihimo plaat, die had ik nog nooit gebruikt, hiermee kun je brede platte banden vlechten. Bij dit merk schijven zit een gebruiksaanwijzing, wel even goed lezen, dan lukt het zeker.
Hier wat werkfoto's van mijn vlechtwerk


Ik mag van Dhondt drie startersets weggeven. 
Kom snel naar mijn FB Pagina voor de Like en share actie.

Een zomerse groet vanuit een nat Oss
Diny




5 opmerkingen:

Anoniem zei

Ziet er blits uit!!!
Creatieve groetjes, Gaby

oma zei

Ik maakte deze platte en ronde vlechten vroeger in 1950.In de handenarbeidles, van platte leren bandjes. Nog steeds in mijn bezit. Maar zonder deze sets. Lijkt me leuk om het weer op te pakken.

Marina zei

Ziet er heel leuk uit volgens mij heb ik ooit in het verleden wel eens zo iets gedaan!

Groetjes Marina

de DIY Diva zei

O wat een mooie armband! Ik ga gauw liken op Facebook!!!

yanmaneee zei

fila disruptor
nike kyrie 6
moncler
converse outlet
hermes handbags
hermes belt
curry shoes
hogan outlet
curry shoes
fila